New Activity
Play Quiz
1. 
Com va evolucionar el sistema de notació musical que es requeria per a recopilar els cants gregorians?
A.
a final del segle X es comencen a utilitzar línies per representar la durada i, al segle XIV, signes per indicar l'altura de les notes
B.
a final del segle X es comencen a utilitzar línies per representar l'altura i, al segle XIV, signes per indicar la durada de les notes
C.
a final del segle X es comencen a utilitzar línies per representar l'altura i signes per indicar la durada de les notes
2. 
El període històric que va del segle V al segle XV s'anomena...
A.
edat antiga
B.
edat mitjana
C.
edat moderna
3. 
Quines de les següents característiques són pròpies del cant gregorià? (marca totes les opcions correctes)
A.
és un cant 'a capella'
B.
és un cant amb acompanyament instrumental
C.
és monòdic
D.
és polifònic
E.
pot ser sil.làbic o melismàtic
4. 
El cant oficial de l'Esglèsia catòlica és el cant... (una paraula)
5. 
La melodia del cant gregorià és melismàtica quan a cada síl.laba del text li correspon...
A.
un so
B.
diversos sons
6. 
Quan a la melodia gregoriana (vox principalis) s'hi afegeix una segona veu (vox organalis) apareix un gènere conegut com a...
A.
motet
B.
canon
C.
organum
7. 
Una composició vocal sacra per a diverses veus basada en una melodia litúrgica prèvia, és un...
A.
motet
B.
canon
C.
organum
8. 
Una peça o secció en la qual les veus entren successivament, repetint la melodia interpretada per la veu anterior, és un...
A.
motet
B.
canon
C.
organum
9. 
Els joglars i trobadors són els representants de la...
A.
música religiosa
B.
música profana
C.
música profana i religiosa
10. 
El cant gregorià pertany al gènere de la...
A.
música religiosa
B.
música profana
C.
música profana i religiosa
11. 
Quan una melodia és interpretada 'a capella' significa que...
A.
és interpretada en una capella
B.
és interpretada sense acompanyament instrumental
C.
és interpretada amb acompanyament instrumental
12. 
Quan una composició té diverses veus (o línies melòdiques) la seva textura és...
A.
monòdica
B.
polifònica
C.
homofònica
13. 
Quin dels següents autors és un trobador?
A.
Philippe de Vitry
B.
Guillaume de Machaut
C.
Adam de la Halle
14. 
Quin dels següents autors és un compositor de música religiosa?
A.
Adam de la Halle
B.
Pérotin
C.
Alfons X el Savi
15. 
Quin tipus d'instrument és l'orgue portàtil (de mà)?
A.
aeròfon amb embocadura de bisell
B.
aeròfon amb embocadura de llengüeta
C.
aeròfon amb embocadura metàl.lica
D.
aeròfon sense embocadura
16. 
Quin tipus d'instrument és la samfoina (o viola de roda)?
A.
cordòfon fregat
B.
cordòfon puntejat
C.
cordòfon percudit
17. 
Els intèrprets que reciten, toquen instruments, ballen, canten i fan jocs davant de cortesans i plebeus difonent i popularitzant les creacions musicals dels trobadors són els...(una paraula)
18. 
Els poetes que creen una cançó refinada i culta sobre l'amor cortès, en la qual elogien la dama i l'esperit cavalleresc o es lamenten de les desventures de les batalles són els... (una paraula)
19. 
En aquest exemple d'organum la segona veu transcorre paral.lela i a una distància d'un interval de...
A.
tercera
B.
quarta
C.
cinquena
20. 
Observa la següent melodia i digues sobre quines paraules hi ha un tractament melismàtic del text:
A.
monte / serrato
B.
in / monte / serrato
C.
in / monte / celso / miraculis / serrato
21. 
El do central del piano es diu do3 en el sistema de notació...
A.
francobelga
B.
científic
C.
Helmholtz
22. 
La clau de do s'utilitza per escriure els sons de registre...
A.
agut
B.
mitjà
C.
greu
23. 
Observa les següents ones i digues quina representa un so més agut
A.
l'ona de la dreta, ja que els cicles són més estrets; hi ha més vibracions per segon que en l'ona de l'esquerra, i per tant, la freqüència és més gran.
B.
l'ona de l'esquerra, ja que els cicles són més amplis; hi ha menys vibracions per segon que en l'ona de la dreta, i per tant, la freqüència és més petita.
24. 
Observa les següents ones i digues quina representa un so més fort
A.
la primera, ja que l'amplitud és més petita
B.
la segona, ja que l'amplitud és més gran
25. 
Quin és el nom de les següents notes?
A.
si - re - fa - do - la
B.
re - fa - la - mi - do
C.
do - mi - sol - re - si
26. 
Quin és el nom i l'índex d'altura de les següents notes?
A.
la4 - do5 - mi5 - re5 - fa5 - sol5 - do5
B.
la4 - do5 - mi5 - re5 - fa5 - sol5 - si4
C.
la3 - do5 - mi5 - re5 - fa5 - sol5 - do5
27.  []
Escolta el següent fragment sobre el cant gregorià del 'Pater Noster' i digues amb quines característiques es correspon (marca totes les opcions possibles)
A.
és un cant 'a capella'
B.
no és un cant 'a capella'
C.
és un cant a una sola veu (monòdic)
D.
és un cant a diverses veus (polifònic)
E.
el text no està en llatí i no és de contingut religiòs
F.
el text està en llatí i és de contingut religiòs
28.  []
Escolta el següent fragment de 'O Virgo splendens'i digues amb quines característiques es correspon (marca totes les opcions possibles)
A.
és un cant 'a capella'
B.
no és un cant 'a capella'
C.
és un cant a una sola veu (monòdic)
D.
és un cant a diverses veus (polifònic)
E.
està interpretat per un cor de veus masculines
F.
està interpretat per un cor de veus blanques (escolania)
29.  []
Escolta el següent fragment de la cantiga 'Rosa das rosas'i digues amb quines característiques es correspon (marca totes les opcions possibles)
A.
és un cant 'a capella'
B.
no és un cant 'a capella'
C.
és un cant a una sola veu (monòdic)
D.
és un cant a diverses veus (polifònic)
E.
la seva estructura està basada en l'alternança d'estrofa i tornada
F.
la seva estructura no està basada en l'alternança d'estrofa i tornada